תביעה כספית בגין הפרת חוזה

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

תביעה כספית בגין הפרת חוזה מתאפשרת כאשר אחד מצדדי ההסכם רואה עצמו כ"נפגע" ונגרמו לו נזקים בעקבות אותה פגיעה. אז מה ניתן לעשות כלפי אדם שמפר חוזה, למי מגישים את התביעה הכספית ומהן האפשרויות המשפטיות שעומדות בסיטואציה? כל התשובות לפניכם:

 

חוק החוזים ותרופות להפרת חוזה

חוק החוזים (התשל"א – 1970) מכיל הגדרות לעניין כריתת הסכמים ודרכי הביצוע שלהם. חוק זה גם מגדיר כיצד לפעול במקרה של הפרת החוזה, כאשר אחת האפשרויות (התרופות) לפעולה היא תביעה כספית.

 

מהי הפרת חוזה ומתי היא נוצרת?

הפרת חוזה מתרחשת כשאחד מצדדי החוזה מבצע פעולה מסוימת בניגוד למה שסוכם, או שאיננו מבצע את חלקו בניגוד למה שסוכם.

ניקח למשל חוזה עבודה שבו נותן השירות מתחייב לבצע את מסירת העבודה במועד שנקבע וסוכם בחוזה, אך למרות שחתם והסכים לכך, ביצע איחור מהותי במסירה. דבר זה נחשב להפרת חוזה. אם נגרמו מכוח האיחור נזקים כספיים, הרי שניתן להגיש כנגד נותן השירות תביעה כספית בגין הפרת חוזה.

יחד עם זאת, לא תמיד הצד שלא קיים את החוזה יהיה בעל זכות לתבוע. על פי החוק רק אדם שהיווה צד לחוזה וכעת "נפגע" מהפרתו זכאי לתבוע בשל כך. למשל בעת עריכת חוזה שכירות שבו המשכיר מחליט לתת לדיירים אחרים להתגורר בדירה למרות שחתם מול דייר מסוים על כך שדירה זו תושכר לו, מוגדר בעצמו כ"נפגע" ורשאי להגיש תביעה כספית בגין הפרת החוזה.

 

הפרו כלפיי חוזה. וכעת לדרכי הפעולה:

צד שנפגע עקב הפרת חוזה רשאי לעתור לבית המשפט ולדרוש לאכוף או לבטל את אותו חוזה. בנוסף אותו נפגע זכאי גם לפיצוי כספי, אך מדובר ברכיב נפרד ולכן צריך לדרוש אותו בתביעה יחד עם בקשת הביטול או אכיפת החוזה והוא לא יתקבל "אוטומטית".

ומה לגבי מצבים שבהם הנפגע מעוניין בהמשך קיומו של החוזה למרות הפגיעה? כאמור, ניתן לדרוש לאכוף אותו אך כאן הסמכות המשפטית הנתונה לבית המשפט תקבע אם ובאילו תנאים החוזה ייאכף בכל מקרה וזאת על פי נסיבות המקרה והטענות שכל צד השמיע בפני השופט.

בשלושה מקרים יחליט בית המשפט להתנגד לאכיפת חוזה חתום ומוסכם בין צדדים:

  1. כאשר מדובר בחוזה שאיננו ניתן עוד לביצוע – למשל חוזה שקבע רכישת מלאי מוצרים מחנות מסוימת שבינתיים נסגרה ובעליה לא אותרו. במצב כזה אין דרך לאכוף את אותו חוזה.
  2. כאשר אכיפת החוזה מההווה כפייה על הצד הנפגע לקבלת שירות או ביצוע עבודה – למשל כשלקוחה חותמת מול הקוסמטיקאית על סדרת טיפולי פנים אך החוק לא מאפשר לכפות עליה לבצע את הטיפול גם אם הקוסמטיקאית עצמה הפרה את אותו חוזה.
  3. כאשר השופט סובר שאכיפת החוזה מצריכה פיקוח ע"י בית המשפט עצמו או סנקציות הוצל"פ במידה בלתי סבירה, כך שאותו מקרה נגזר משיקולי עלות-תועלת.

 

תביעה כספית בגין הפרת חוזה שבוטל

צד נפגע שדורש לבטל את החוזה מעמיד שאלה משפטית שבית המשפט יצטרך לענות עליה במעמד התביעה. ובכן, אם התרחשה הפרה יסודית, כלומר הפרה שאפשר להבין ממנה שכל אדם סביר לא היה מסכים וחותם על אותו חוזה מלכתחילה לו היה רואה ומבין מראש את ההפרה והשלכותיה, בית המשפט יאשר את ביטול החוזה. גם הפרת סעיף אחד מתוך כל החוזה לעניין זה תיחשב כהפרת כל ההסכם.

תביעה כספית בגין הפרת חוזה שבוטל מתאפשרת גם במצבים שבהם לא התרחשה הפרה יסודית אלא שהצד הנפגע קודם כל פנה לצד החתום על החוזה במטרה שימלא את תנאיו כנדרש וניתן לו מספיק זמן לתקן את אותה הפרה אך הוא עדיין נמנע מלעשות כך.

הפיצוי כשלעצמו בהגשת תביעה כספית בגין הפרת חוזה ניתן על הנזק שנגרם, אם כי קיימים גם מקרים שבהם הפיצוי יינתן בכל מקרה וללא הוכחת נזק, כמו למשל ספק שאיננו מספק את שהובטח באופן שמפר את החוזה וגם מזכה את הנפגע בפיצוי מתאים.

 

היכן מגישים תביעה כספית עקב הפרת חוזה או הסכם?

כל תביעה כספית בגין הפרת חוזה יש להגיש במזכירות של בית משפט שלום. אם סכום התביעה הרלוונטי עומד על יותר מ-2.5 מיליון שקלים, יש להגיש את התביעה בבית המשפט המחוזי. בנוסף, כל הפרת חוזה עבודה תפנה לבית הדין לעבודה ואילו תביעות קטנות שמוגשות עד לסכום פיצויים מקסימלי של 33,900 שקלים (או מתוך רצון לנהל הליך קצר וזול בהרבה) תוגש לבית הדין לתביעות קטנות.

 

הפרת חוזה שכירות

אחת הסוגיות הנפוצות בעולם החוזים היא כיצד לפעול מול שוכר סורר, שאיננו משלם את שכר הדירה שחתם עליו בחוזה או שאיננו מפנה את הדירה עם תום החוזה. במקרים אלו, נוסף על הגשת תביעה כספית בגין הפרת חוזה יש להגיש גם תביעה למתן צו פינוי. זהו הליך נפרד ומהיר יותר מזה שמתייחס לתביעה הכספית והוא מאפשר לבעלי הנכס להימנע מהימשכות המצב שבו הנכס שלהם מוחזק על ידי השוכר בניגוד לתנאי ההסכם.

כמו כן, צריך לזכור שהחוק איננו מתיר לאכוף את החוזה אך במקביל גם לבטל אותו ולכן לא ניתן ליצור מצב שבו צו הפינוי מפנה את השוכר (ביטול החוזה), אך בו במקביל דורש ממנו לשלם את וועד הבית כפי שסוכם (אכיפת החוזה). ניתן כמובן לתבוע פיצויים במקביל לכל אחד מהם.

כיצד לפעול אם הרצון הוא לסלק את השוכר מהמושכר? במקרה כזה יש לתבוע את ביטול החוזה ולקבל כפועל יוצא את צו הפינוי.

 

הפרת חוזה מסחרי

סוגיה לא פחות מהותית בדיני חוזים מתייחסת לתביעות כספיות בגין הפרת חוזים מסחריים, כמו למשל חברה שלא סיפקה את השירות שהובטח או בעל עסק שלא הוציא לפועל את עבודתו בצורה ובתנאים שהבטיח מראש. ישנם גם מקרי הפרת חוזים בעת רכישת מוצרים ושירותים בהם הספק עצמו לא עמד בהסכם.

כאן הדוגמאות רבות ומגוונות:

  • תביעה כספית בגין הפרת חוזה בין ספק לעסק
  • תביעה בגין הפרת חוזה עקב אספקת מוצר תקול או פג תוקף
  • תביעה בגין הפרת חוזה מול חברה מסוימת, כמו חברת תעופה שביטלה טיסה או חברה לבניית אתרים שלא השלימה את עבודתה כראוי.
  • תביעה בגין שירות שכלל לא התקבל
  • ועוד.

 

לסיכום

חוק החוזים ותרופות בגין הפרת חוזה מספקים הגנה לצד הנפגע ומציעים מספר פתרונות אפשריים למצב: ביטול חוזה, אכיפת חוזה ותביעה כספית בגין הפרת חוזה.

מכיוון שההוצאות וההפסדים שנובעים מהפרת החוזה עשויים להיות משמעותיים, מומלץ להתייעץ מבעוד מועד עם עורך דין חוזים שמתמחה לנושא וישמור על האינטרסים של המיוצג, יצמצם עבורו סיכונים ויפעל להגנות מיטביות בהתאם לחוק ולנסיבות המקרה.

עורכת הדין מירי יעקב גביש מתמחה בדיני חוזים, תאגידים, מקרקעין והדין הצבאי וצברה לאורך שנות פעולתה ניסיון עשיר ומוכח מכוח הטיפול באלפי לקוחות שסופקה עבורם התוצאה המשפטית הטובה ביותר. צרו קשר כבר עכשיו ועורכת הדין תסייע גם לכם.

תביעה כספית בגין הפרת חוזה
תביעה כספית בגין הפרת חוזה
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>