כתב הגנה בתביעה כספית

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

כתב הגנה בתביעה כספית מהווה מסמך קריטי וחד פעמי שבו מזדמן לנתבע להעלות טיעונים משפטיים ועובדות כלפי התביעה נגדו ואלו ייבדקו בדיון שיתקיים בבית המשפט. מה טוענים בכתב ההגנה? מפני מה בדיוק מתגוננים? כיצד ואיך מומלץ לערוך אותו? כל הפרטים במאמר זה.

 

מהי תביעה כספית ומתי צריך להתגונן מפניה?

תביעה כספית מציינת סלע מחלוקת בין גורמים יחידים וחברות. בדרך כלל היא נובעת מעוול שנעשה לאחד הצדדים מבחינה כספית, כך שהוא מצידו מגיש תביעה מתאימה. כדי לענות לתביעה זו באופן משפטי ראוי ומדויק, יש להגיש כתב הגנה בתביעה כספית, שמפרט את נימוקיו של הצד הנתבע ומנסה להוכיח את צדקתו.

מאחר וכל פנייה לבית המשפט מצריכה ליווי מקצועי של עורך דין אזרחי ממולח, גם עריכת כתב ההגנה והגשתו דורשים מיומנות משפטית מוצלחת שתוביל להכרעה הרצויה.

 

תביעה פרטית, עסקית או מול מוסד ציבורי?

תביעות כספיות מתייחסות למגוון תחומי חיים, אך אפשר לחלק אותן לשלושה תחומים כלליים:

מחלוקת עסקית – עסקים, חברות ותאגידים עשויים למצוא את עצמם מזדרזים להגיש כתב הגנה בתביעה כספית נגדם ממגוון סיבות: הפרת הסכם או אי עמידה בתנאי ההסכם, רכישת מוצרים, גניבת קניין רוחני, העתקה או שימוש בסימן מסחרי ועוד.

מחלוקת בין גורמים פרטיים – גם יחידים עלולים להיקלע למחלוקת בלתי נעימה בתחום הפיננסי. ירושות, סכסוכי גירושין, עוול, דיבה ועוד שלל מקרים נערמים מידי יום על שולחנם של שופטי בתי המשפט. יש לציין שמקרים אלו לא תמיד מתועדים בכתב או בהסכם ולכן דורשים עבודה משפטית מורכבת בהרבה, לרבות ראיות חותכות לטענת התביעה וטענת ההגנה.

מחלוקת מול גוף ממשלתי – אדם שנקלע לחובות ונתבע על ידי מס הכנסה או הביטוח הלאומי יזדקק להגשת כתב הגנה בתביעה כספית נגדו, בה עליו להסביר את עמדתו ולנמק את חפותו לחוב.

 

זכויות הנתבע והתובע בתביעות כספיות

הן לתובע והן לנתבע בתביעות כספיות שמורות זכויות מסוימות, שאותן חשוב להכיר לפני כל הגשת מסמך שהוא לבית המשפט. הליווי המשפטי בתביעות אלו צפוי להשפיע ולשנות את מהלך העניינים ולאזן רבות בין כתב התביעה לנימוקים המופיעים בכתב ההגנה.

עורך דין מיומן ובקיא מאוד בתחום, יוכל אפילו להביא לכך שהנתבע (כלומר הצד שהגיש כתב הגנה בתביעה כספית) יצא עם ידו על העליונה. בנוסף, הייעוץ המקצועי מאפשר לנתבעים להותיר על השופט רושם אמין יותר, כמו גם יצירת מסלול חכם לסיום הסכסוך בדרך חוקית ומשביעה רצון.

 

כתב הגנה בתביעה כספית עסקית

הגשת כתב הגנה בתביעות כספיות הוא הצעד הראשון להתמודדות משפטית עם תביעה שהוגשה כלפי הארגון, אך הוא בהחלט איננו האחרון. למעשה, הסכסוך דורש לעתים חתירה להסכם מחוץ לבית המשפט ולעתים צורך להמשיך לנהל את התיק בבית המשפט ולסיים את הסכסוך בהחלטת השופט עצמו.

 

כתב הגנה בתביעה כספית פרטית

כל דיון על חובות כספיים או סכסוכי ירושה נחשב לטעון ונפיץ במיוחד. כל צד מביא לשולחן את המדיניות, התובנות, הגישה וההשקפה האישית שלו, כך שהגורמים המשפטיים שמלווים את התביעה נדרשים לנהל אותה בצורה מכובדת, ללא פגיעה באינטרסים של מי מהצדדים.

כבכל סכסוך, יידרש גם כאן משא ומתן הכולל ויתור מסוים, כך שלא תמיד ניתן יהיה להשיג בשלמותן את כל הדרישות המקוריות שנולדו בשלב הכנת כתב ההגנה. כאשר הצדדים מנהלים דיון רציני ואחראי לנושא, הם צפויים לקבל תוצאה מיטבית שתספק את שניהם.

כיצד מכינים כתב הגנה?

כל תביעה אזרחית שהוגשה לבית המשפט, מכילה כתב תביעה שבו מפורטים כל נימוקי התובע ועילות התביעה. בנוסף, מציין כתב התביעה את כל הסעדים שהתובע דורש – במקרה שלנו מדובר כמובן בסעדים כספיים מסוימים, אך לא רק. לאחר שהוגש כתב התביעה, יידרש הנתבע להגיש כתב הגנה בתביעה כספית ששוטח את טענותיו מן הצד השני לסכסוך.

כתב ההגנה אמור לכלול התייחסות ותגובה לכל פרטי התביעה, תוך מסירת תשובות לעובדות והטענות שהועלו בה וכן עמדתו לגבי הסעד שהתובע דרש. לכל כתב הגנה בתביעה כספית שהוגשה יש לצרף מסמכים וראיות ככל שישנם, המחזקים את הטענות של הנתבע ומבססים טוב יותר את עמדתו ונימוקיו.

מה קורה כאשר הנתבע מחליט שלא להגיש כתב הגנה? במצב כזה בית המשפט עלול לתת פסק דין שמתבסס אך ורק על טענות כתב התביעה והתובע עצמו. מדובר בתרחיש מסוכן לנתבע, שכן הוא מוותר הלכה למעשה על יומו בבית המשפט ונבצר ממנו להציג את טענותיו האישיות כדי לשנות או להפוך את ההחלטה המשפטית.

 

הגשת תביעה נגדית וגיבוש אסטרטגיית הגנה

הנתבע רשאי להגיש בנוסף לכתב ההגנה שלו גם תביעה נגדית או טענת קיזוז כלפי התובע, בטענות כמו התיישנות, שיהוי ועוד. יש להבדיל בין תביעה שכנגד, המציינת הליך שמובא לדיון יחד עם התביעה שהוגשה ובין תביעה נגדית שבה ההליך מנוהל בנפרד לחלוטין וללא שום קשר לתביעה שהוגשה על ידי התובע.

את כתב ההגנה יש להגיש בהתאם לתקנות סדר הדין ורצוי באמצעות עורך דין. חשוב לבצע את הגשתו בהתאם למסגרת הזמנים שבחוק ולהימנע מאיחור בהגשה, שעלול לעלות בסיכויי הנתבע להשמיע כראוי את עמדתו. כמו כן, יש להקדיש זמן לעריכת כל הסעיפים שבכתב ההגנה ולנסח אותו בשפה מקצועית וברורה, ללא השמטת פרטים רלוונטיים וללא הפרת כללים ונהלים בעריכת המסמך.

 

כתב הגנה בתביעה כספית בסדר דין מהיר

כאשר מדובר בתביעה כספית יחסית פשוטה שמתבססת על סכום לא גדול (עד 75,000 שקלים לכל היותר), ניתן לערוך סדר דין מהיר שבאמצעותו מתאפשרת התגוננות יעילה מפני התביעה ובירור המקרה מיד לאחר מכן. האפשרות לסדר דין מהיר תתקיים גם אם התביעה הוגשה מלכתחילה בסדר דין רגיל או מקוצר וככל שהמקרה מתאים לכך כמובן.

כתב הגנה בתביעה כספית שאיננה עולה על סכום של 75,000 שקלים, תוכל להתמודד בהצלחה רבה מאוד עם התביעה המוגשת ולהביע את עמדת הנתבע ללא דיחוי, תוך הימנעות מחלוף זמן רב שמקשה על הצגת הטיעונים וראיות מתאימות.

גם תביעה בסדר דין מהיר מצריכה עורך דין שמתמחה בדין האזרחי ושצבר ניסיון מוכח בייצוג בתביעות כספיות, שכן הזמן של כל אחד מהצדדים בהליך זה הוא קצר משמעותית ולכן חשוב לפרט היטב ובבירור כל טענה ולהציג לה הוכחות חותכות.

 

כתב הגנה בתביעה כספית תוך 45 ימים

ככל שהתביעה מנוהלת בסדר דין מהיר, לרשות הנתבע עומדים 45 ימים בלבד להגשת כתב ההגנה. זהו זמן לא גדול במיוחד, שבו הנתבע נדרש לפנות לייעוץ משפטי ולנסח כתב הגנה מתאים.

חשוב להזכיר שאם התביעה התחילה כרגיל ובית המשפט הורה על העברתה לסדר דין מהיר, יש לפעול במהירות כדי להציג את התגובה המתאימה ואת מלוא הראיות התומכות בה, לרבות תצהירים, חוות דעת מומחה ועוד. אם בית המשפט סבור שהמקרה מורכב יותר, בסמכותו להעביר את ההליך מסדר דין מהיר לסדר דין רגיל ובייחוד במקרים שבהם תביעה כספית בסדר דין מהיר הוגשה באופן בלתי מוצדק.

 

תובעים אתכם על סכום כספי מסוים?

לאחר פגישת התייעצות שבה נגבש את כל הטענות והנימוקים הרלוונטיים למקרה, נוכל לנסח ולהגיש כתב הגנה בתביעה כספית כלפיכם, שכולל התייחסות מקצועית ומדויקת למקרה ויסייע למצות את התביעה בצורה חלקה יותר וככל הניתן לשביעות רצונכם. צרו קשר ועורכת הדין מירי יעקב גביש תעמוד לרשותכם בכל שאלה בנושא.

כתב הגנה בתביעה כספית
כתב הגנה בתביעה כספית
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>